Senioren en Veiligheid

Vooraankondiging campagne Senioren en Veiligheid

 

In september start vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid, in samenwerking met vele andere partijen, de campagne senioren en veiligheid.

Onder de slogan ‘Maak het ze niet te makkelijk’ wordt gedurende vier weken aandacht besteed aan verschillende vormen van criminaliteit waar ouderen regelmatig slachtoffer van worden.

Deze campagne heeft als doel senioren bewust te maken en handelingsperspectief te bieden in wat ze zelf kunnen doen om slachtofferschap te voorkomen.

Hierbij werken we samen met o.a. ouderenbonden (waaronder FASv en De Koepel Gepensioneerden), politie, het CCV, Fraudehelpdesk, Slachtofferhulp Nederland, banken, telecomsector en zorgpartijen. Ook betrekken we hierin graag zoveel mogelijk gemeenten.

Hiervoor willen wij de verenigingen vragen om dit in uw gemeente (b.v. via de gemeente afdeling voorlichting)

dit ruim bekend te (laten) maken en zich op te geven als deelnemende partij.

 

De basis van deze campagne – geen betaalde inzet via tv – is dat op vier verschillende onderwerpen voorlichtingsfilmpjes op hetzelfde moment worden gedeeld door alle partijen via hun communicatiekanalen.

Elke week staat een onderwerp centraal en wordt daarover een filmpje gedeeld.

 

Kees Hulst, bekend van ‘Het geheime dagboek van Hendrik Groen’, is hierbij de hoofdrolspeler en tevens ambassadeur van de campagne. Daarnaast vindt elke dinsdag om 10:30 uur een webinar plaats, gepresenteerd

door Catherine Keyl, met panel van inhoudelijke experts over het thema van die week.

De webinars zijn rechtstreeks te zien en terug te kijken via www.maakhetzeniettemakkelijk.nl

 

Weekno. Wanneer Onderwerp Datum Webinar Tijd webinar
36 01-09 t/m 07-09 Meekijken bij pinnen 02-09-2020 10.30 uur
37 08-09 t/m 14-09 Babbeltrucs 09-09-2020 10.30 uur
38 15-09 t/m 21-09 Hulpvraagfraude (Whatsapp) 16-09-2020 10.30 uur
39 22-09 t/m 28-09 Phishing 23-09-2020 10.30 uur

 

De FASv zal, na elke webinar, over het dan behandelde onderwerp verslag doen via een Nieuwsflits of Nieuwsbrief en via de website www.fasv.nl

 

De filmpjes worden aan alle deelnemende partijen geleverd om deze vervolgens te worden ingezet via ieders communicatiekanalen. De kracht van de campagne zit in dat zoveel mogelijk partijen op hetzelfde moment over hetzelfde thema dezelfde boodschap uitdragen. Daarnaast vragen we elke vereniging om ook zelf na denken over

de manier waarop over deze thema’s zoveel mogelijk mensen kunnen worden bereikt, waaronder senioren die

geen toegang hebben tot de digitale kanalen.

 

Geplaatst in FASv, Standaard.